Ontspanning en bewegingstips voor mantelzorgers

De coronacrisis heeft in de verf gezet hoe zwaar het werk van een mantelzorger soms is. Ontspanning en zelfzorg is voor mantelzorgers dan ook cruciaal. We moesten allen lang “in ons kot blijven”. Dat had niet alleen een impact had op het emotioneel en psychisch welbevinden van ons allemaal, maar het deed ons ook nog eens stilstaan bij het belang van ontspanning en zelfzorg, specifiek voor mantelzorgers. Het heeft ons aangezet om onze vrije tijdsinvulling-, beweging- en ontspanningstips met jullie te delen. 

Beweging

Wist je dat bewegen niet alleen goed is voor het lichaam, maar dat er tijdens het sporten ook stoffen, zoals endorfine, vrijkomen die zorgen voor een goed gevoel?

Jong of oud, mobiel of niet-mobiel, sportief of niet-sportief. Onze bewegingstips sluiten niemand uit:

  • Laat je inspireren door Maggy van S-Plus Oost-Vlaanderen. Via video’s toont ze enkele bewegingsoefeningen die je kan doen in je woonkamer, keuken of zelfs op je terras en geen extreme inspanning vragen.
  • Ga je graag wandelen in de natuur? Op de website van Natuurpunt vind je prachtige wandelingen en dit in verschillende regio’s!
  • Wil je natuur of cultuur in huis? Ontdek dan de digitale mogelijkheden via UitinHuis.
  • Zoek je naar manieren om het lichaam soepel houden en tegelijk tot rust te komen? Dan is Yoga een goede oplossing. Rolf en Melanie beschrijven zichzelf als twee ‘down-to-earth’ Yogi’s en hebben een blog waarin ze via video’s allerlei yoga oefeningen voor beginners tonen. Je kan de oefeningen gewoon thuis of in je tuin doen.

Vrije tijd voor wie minder graag beweegt

Lezen en schrijven

  • Heb je een beperking of ziekte en schrijf je graag? Dan is het nieuwste schrijfproject van VFG misschien iets voor jou? Met het schrijfproject ‘Inktvis, een zee van verhalen‘ biedt VFG professionele begeleiding bij het schrijven. De schrijfcoach past zich aan aan jouw niveau! Deelname is gratis en inschrijven kan door een mailtje te sturen naar inktvis@vfg.be.
  • Verlies je je liever in een goed boek, een film of muziek? Laat je dan inspireren door Knack.
  • Lees je graag een goed boek over zorgen voor een ander, verdriet of zelfzorg? Bekijk dan zeker onze blog, waarin Hanne Asaert ons trakteert op enkele boekentips!
  • Wil je de kinderen graag meer laten lezen? Iedereen Leest is een organisatie die zich bezig houdt met leesbevordering voor iedereen tussen 0 en 18 jaar. In de boekenzoeker van Iedereen Leest worden boekentips gegeven per leeftijd en interesses. Je vindt er ook heel leuke voorleesboeken!

Bakken en smullen

  • Heb je zin om te bakken en smullen? Onze coördinator Sarah deelt haar favoriete brownie recept! Een echte aanrader!
  • ‘Ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een bedelaar’. Zo luidt het welbekende spreekwoord. De Bond-Moyson geeft een aantal tips om, ook al heb je weinig tijd, toch gezond te ontbijten.
  • Kan je niet genoeg krijgen van de gezonde kooktips? We vroegen diëtiste Siham om tips en ze deelde met plezier drie gezonde recepten. Een ontbijtrecept, een recept om te lunchen en één voor het avondmaal. Niet alleen heerlijk, maar ook niet veel werk. In een video legt ze stap voor stap uit hoe je elk gerecht kan maken.
    – Wil je graag gebakken havermout met blauwe bessen maken als ontbijt? Bekijk dan deze video.
    – Of meer zin in lauwe pastasalade met brie en basilicum?-
    – Of wil je gegratineerde aubergine met mozzarella en parmezaan als avondmaal?
  • Wil je gewoon smullen zonder schuldgevoel? Kies dan voor gezonde snacks! De socialistische mutualiteiten delen zeven gezonde snack ideeën.

Veel plezier!